NOSTALGIA KU DI DUNIA PENULISAN

untuk karya seniku

Sunday, January 13, 2008

Sharlinie Mohd. Nashar

Selepas adik Nurin, kini kanak2 hilang lagi!
Siapa agaknya yang suka benar mencuri anak orang?
Tak ada kerja lain ke selain menculik kanak2?
Nak buat apa menculik?
Itu di antara keluhan dan rungutan2 umum.

Persoalannya :
Jika sex penyebabnya, ada juga kanak2 lelaki yang diculik dan disimpan lama. Dendam? Selepas beberapa kes berjaya dirungkai, jarang ada yang melibatkan balas dendam antara individu. Tak siuman? mungkin, tapi sejauh mana benarnya dan berapa kes melibatkannya. Penyeludupan kanak2? Aduh! sedihnya. Banyak2 cabang rezeki, masih ada yang terpanggil untuk memperdagangkan kanak2. Tebusan? ianya mesti melibatkan anak2 orang kaya.

Tapi kemungkinan terakhir, kini tidak lagi melibatkan anak2 usahawan mahupun jutawan, kerana di Malaysia masyarakat kita begitu prihatin. W/pun ibu bapa kanak2 itu tidak berkemampuan mengadakan sejumlah wang untuk pampasan, ada individu yang sanggup mensponsor.

Gejala menyogok wang taruhan kepada sesiapa yang berjaya menemukan kanak2 hilang juga ada keburukannya. Cuba fikir apa yang ada di dalam fikiran orang yang terdesak. Yang sedang menghadapi masalah kewangan yang meruncing. Tidakkah mereka ini terfikir untuk menangguk di air yang keruh? Culik kanak2, simpan dan tunggu........
Apabila sekian lama disimpan dan pelbagai usaha mencari dilakukan pihak berkuasa dan orang awak, penculik menjadi takut. Jalan penyelesaiannya adalah bunuh! Sebelum bunuh, rogol dulu. (Nauzubillah.... mintak2 tidak terjadi lagi perkara sebegitu)

SEMUA ITU PERSOALAN2 YANG BERLEGAR DARI SEMULUT KE SEMULUT SEJAK AKHIR2 INI. DALAM KEMELUT MINYAK YANG MERUNCING, NEGARA DIGEMPARKAN DENGAN KISAH YANG LEBIH MENGGERUNKAN. RASA2NYA PATUT ATAU TIDAK MEDIA MENGURANGKAN LIPUTAN SIASATAN POLIS MISALNYA DI MANA PENJENAYAH DISYAKI MENYOROKKAN MANGSA?
SEBENARNYA BERAPA PERATUS KEMUNGKINAN PENDEDAHAN MEDIA DAPAT MEMBANTU PENJENAYAH BERTINDAK?
WALLAH HUALAM.

9 Comments:

At 10:11 PM, Blogger Najwa Aiman said...

Kalau dapat tangkap, sembelih hidup-hidup. Eh... nanti, sebelum sembelih, potong kaki, tangan dia dulu tanpa bius. Lepas 3 hari baru sembelih.

 
At 11:35 AM, Blogger Rasha_rz said...

wah, kejap sungguh awak ni. tapi memang geram, rasa memang nak sangat tengok mereka ni disiksa begitu.

 
At 4:58 PM, Blogger masabdul said...

Aslm.....berikan perhatian kepada anak-anak kita..

 
At 9:56 PM, Blogger Rasha_rz said...

w/salam masabdul. kadang yang diberi perhatian lebih tu yang hilang. anak2 terbiar yang menadah di sana sini tu tidak pulak nak dicolik. ka2dang dunia ni anih. pelik betul

 
At 2:37 AM, Blogger Pegawai Khalwat said...

Phaedophilia agaknya.

 
At 3:05 AM, Blogger Rasha_rz said...

Agaknyalah pegawai khalwat.

 
At 3:05 AM, Blogger Rasha_rz said...

Agaknyalah pegawai khalwat.

 
At 9:29 PM, Blogger bunga rampai said...

Salam,

Manusia semakin kehilangan pertimbangan. Astaghfirullah al-azim.

 
At 9:12 AM, Blogger Rasha_rz said...

Entahlah ye? bunga rampai? dah jadi macam zaman jahiliah. bunuh kanak2 sesuka hati. kita nak pijak lipas sampai penyet pun tak tergamak, ini kan pulak anak orang....

 

Post a Comment

<< Home