NOSTALGIA KU DI DUNIA PENULISAN

untuk karya seniku

Saturday, May 20, 2006

Panduan menulis novel

Hi, agak lama juga saya tidak mengabdit rumah sembang saya. Kepada teman yang masih sudi singgah, terima kasih. Pada teman baru yang pernah bolos memberi salam ke dalam email saya, juga terima kasih pada beliau. Walaupun tidak pernah bersua namun kita dah seperti kawan. TQ.

Teman itu ingin mengetahui sedikit sebanyak cara mengarang novel. Saya bukan pandai, tidak juga mahir. Cuma sudah menerbitkan 3 novel dan bakal menerbitkan 2 lagi dlm jangka masa beberapa bulan ini. Belum boleh dianggap berjaya. Untuk panduan awal kpd. rakan itu, di sini saya beri sedikit panduan.

1) Fikirkan cerita apa yang hendak diceritakan.
2) Pilih nama yang anda fikirkan sesuai.
3) Create sinopsis secara rambang (mesti dibetulkan dari semasa ke semasa)
4) Tulislah apa yang anda mahu diceritakan. Tulis sahaja meski tidak ditil. dari semasa ke semasa terus perbetulkan, bentuk bab demi bab.
5) Jika sudah kehabisan idea / ilham, jangan putus asa, baca semula apa yang sudah kita tulis. memang agak penat sikit tapi itu salah satu cara untuk kita mengundang ilham.
6) Sambung cerita sedikit demi sedikit, jika sudah cukup panjang dan idea langsung tidak menyebelahi kita, simpan dan peram lama. Mungkin 2 ke 3 bulan? dalam masa itu, buat cerita lain. Buka semula apabila sudah lupa cerita pertama. Baru umh. Cubalah.....

- Ada dua cara menulis novel, saya pun ketahuinya dari rakan penulis juga... bukan pro sangat. Pertama : 1- Susun plot mengikut bab. 2- Terus menulis.
Anda boleh memilih yg mana dirasakan sesuai dgn anda, asalkan selesa.
Bye... jumpa lagi.

11 Comments:

At 8:32 AM, Blogger Rahmat Hidayat said...

Saya senang sekali membaca tulisan Anda. namun saat ini, saya sedang mencarikan orang yang bisa memandu saya dalam menulis atau menjadi guru saya yang sering mengoreksi tulisan saya. Apa ada idea?

 
At 4:20 AM, Blogger paradise_lovers said...

terimakasih telah menjadi inspirasi yang indah malam ini,
saya ingin membaca novel anda, apakah ada di indonesia? terimakasih...

 
At 6:36 PM, Blogger WZWY said...

Assalamualaikum...
TQ atas tips yang diberikan.Baru2 nak berjinak dengan dunia penulisan.Harap terus memberi pos2 berkaitan penulisan di blog saudari.

 
At 9:37 PM, Blogger yati_perindu said...

sy berminat nk tau lbh detail laa psl hal penulisan ...yelah nk belajar dgn org yg arif n berjaya ... dulu pernah mnulis tp peram bertahun2...bila bc blk rs mcm ada byk kekurangan...

 
At 5:46 PM, Blogger Unknown said...

Saya telah mengarang novel namun begitu terhenti di pertengahan cerita .Saya amat takut apabila pembaca menganggap cerita saya adalah tidak relaven apabila cerita yang saya reka itu tidak berlaku dalam alam realiti.

 
At 11:05 AM, Blogger Shukree said...

Assalamualaikum, saya menjumpai blog ini dari Google di saat saya sedang mencari-cari teknik menulis novel.

Tips saudari amat membantu buat permulaan. Jika begitu, lebih baik saya bermula saja menulis bab pertama!

Thanks di atas tips yang saudari kongsikan.

Doa saya, moga kita dapat berjumpa satu hari nanti.

 
At 9:18 AM, Blogger yuyu said...

kalau novel tu nak diterbitkn..berapa banyak muka surat di dalam microsoft work diperlikan untuk menulis novel sebanyak 400 muke surat???

 
At 3:25 AM, Anonymous Anonymous said...

sayer ingin sgat nak belajar mengarang novel.tajuk pun dah ada.Tapi x berapa pandai nak memulakan cerita.Tlg beri tunjuk ajar k.

 
At 11:05 PM, Blogger feri cover said...

qu bru belajar/persis ny lg mw nyoba c,btw kiat2 nya biar novel na menarik pembaca gmn c??thank y

 
At 4:36 AM, Blogger Unknown said...

tahniah dengan karya anda... teruskan.. saya ingin kongsi meminati karya novel... kalau senang-senang ajarlah saya..

 
At 11:28 PM, Blogger LOV NOTE said...

akak byk mnules cerpen2 pendek.. rasa dlm pale otak ni tlampau byk sgt idea smpai penen nk mnules.. lol

tp nk tau jgk cmne penulis2 novel boleh mnules novel yg pnjg n tebal2 tu ye?

 

Post a Comment

<< Home